Ćiśnienie w oponach .....azot?!- wg mnie sporny temat

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • bolek121
    Ambiente
    S_OCP Member
    • 2008
    • 126
    • Octavia II combi (1Z5)
    • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

    Ćiśnienie w oponach .....azot?!- wg mnie sporny temat

    tylko dlaczego po wymianie turbiny na regenerowana ten objaw nie ustal
    Sebastian J.
  • gruto
    L&K
    S_OCP Member
    • 2007
    • 1262
    • Octavia III (5E3)
    • CZDA 1.4 TSI 150 KM

    #2
    Ćiśnienie w oponach .....azot?!- wg mnie sporny temat

    Jak w temacie ....drodzy koledzy zauważyłem że chyba nam robią wodę z mózgu z tym azotem , i super dokładnymi wskaźnikami ciśnienia . Przed wyjazdem na Chorwację - no wiecie przygotowania ....bla bla ...i na koncu cisnienie w kolach - bo przede mną prawie 4 tysiaki do zrobienia i .......jaja . Pierwszy wulkanizator stwierdził ze mam za mało ,dopompował ok - wieczorem sprawdzam w garazu a tu 1.6 !? . Nastepny dzien u innego wulkanizatora .....cytuje ....kurw.. jak malo ma pan azotu .....wieczór w garażu - sprawdzam ....1,7 !? . No i się troszkę wkurw.... To tu piszą że azot zbytnio nie zmienia objętości a tu różnice jak w upalny dzień na zwykłym powietrzu . Pomyslałem ze mają ciulate wskaznniki , no bo jak mają taki przemiał to kalibracja siada . Ok poczytałem i okazało sie że prym wiodą cisnieniomierze Flaig , jedne z najlepszych na świecie. Poszperałem i za psie pieniążki kupiłem nowy (50 zł) , a u geringów 70 € Fototylko z podziałką do 4 . Okazuje sie że jednak chłopaki mają do bani wskazniki ......ale i coś z tym azotem tez nie tak ! .
    Pojechałem dobić azot wg tego cisnieniomierza - idealnie do 2.1 i super - a w garażu 4 godziny póżniej 1.6 :shock: , czyli co robią z nas wała z tym azotem ?! . Poważnie zastanawiam sie czy pierdol.... cały ten azot , i samemu kompresorek +flaig i z głowy .
    Jakie wasze opinie i doświadczenia , bo napewno mamy jakiegoś kolegę który zajmuje się tym profesjonalnie - pozdrawiam

    Komentarz

    • Biszczu
      RS
      • 2011
      • 5567

      #3
      gruto, ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że ja jestem zadowolony z azotu. Jak wymieniałem opony z zimy na alu to pompowałem azotem (wszystkie koła na 2,2). Cały sezon letni jeździłem na azocie i ani razu nie dopompowywałem kół i teraz jak wymieniałem na zimę specjalnie sprawdziłem jakie mam ciśnienie w oponach alu i wynik...2,2.

      Może Twoi wulkanizatorzy nie mieli dobrego azotu :wink: tylko jakąś dziwną mieszankę
      "Denerwowanie się to zemsta na własnym zdrowiu za głupotę innych"

      Komentarz

      • Tomcio
        Ambiente
        • 2008
        • 162
        • Opel

        #4
        A dobre masz wentylki ?

        Komentarz

        • Ayu
          RS
          • 2009
          • 4154

          #5
          Niestety ja też się wkurzyłem na swojego wulkanizatora, tak mi napaierdział w oponki, że żadna nie trzymała 2,3 bara jak chciałem. Dopiero w VTG jak mi pokazali miernik ciśnienia jakiś taki super czuły to się udało ustawić idealnie w czterech kołach. Koła nie były pompowane azotem. Na zimę załaduję azot i zobaczymy jak będzie.

          Komentarz

          • rufus295
            Drive
            • 2009
            • 71

            #6
            Zamieszczone przez Biszczu
            ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że ja jestem zadowolony z azotu
            Jak chyba my wszyscy . W końcu mamy go około 78% w otaczającym nas powietrzu, bez niego trochę by nas poddusiło chyba :P

            Komentarz

            • bradley
              L&K
              • 2008
              • 1465

              #7
              Zamieszczone przez gruto
              Pojechałem dobić azot wg tego cisnieniomierza - idealnie do 2.1 i super - a w garażu 4 godziny póżniej 1.6 :shock:
              To masz nieszczelne wentyle albo sama opone bo taki spadek jest niemozliwy. Ja nabombie 2,2bara zwykla pompka samochodowa zimowke, zostawie ja na lato w ustronnym miejscu, przychodzi zima i trzyma dalej 2,2. No moze spadnie do 2,1.
              A jedyny kompresor, ktory "prawde powie" to ten na stacji kontroli pojazdow bo tam taki kompresor musi miec atest i jest sprawdzany
              Zamieszczone przez Biszczu
              Może Twoi wulkanizatorzy nie mieli dobrego azotu :wink: tylko jakąś dziwną mieszankę
              Pewnie taka dziwna z proporcjami 78% azot i 21% tlen :P:P
              VW Vento 1.9TDI 1Z ++
              Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
              Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0 :lol

              Komentarz

              • Tomek_dx
                Rider
                • 2008
                • 398

                #8
                gruto, Kup sobie dobrą pompkę nożną z manometrem. Jak zakupiłem chyba za 150 pln w Norauto pompke nożną ale manometr na niej ma homologację i jest metalowy a nie jakieś tam "g...no" plastikowe. Pompuje "specjalną" mieszankę 78% azotu i jest OK. Jeżeli nawet objętość tlenu w powietrzu zmniejszy się o 10% to 10% z 21jednostek tlenu w składzie powietrza daje 2,1jedn czyli cały skład danej jednostki powietrza zmieni sie o 2,1% przyjmując że azot w powietrzu nie ulega zmianom objętości
                Tomek

                Komentarz

                • Psycho Dad
                  Rider
                  • 2009
                  • 629

                  #9
                  ja raz w roku wymieniam wentyle (10 zł za 4 koła )... + dobry manometr i praktycznie tylko sprawdzam stan.
                  Nie polecam ASO Warszawa Połczyńska 125.

                  Komentarz

                  • gruto
                    L&K
                    S_OCP Member
                    • 2007
                    • 1262
                    • Octavia III (5E3)
                    • CZDA 1.4 TSI 150 KM

                    #10
                    hehe rozumiem

                    Komentarz

                    • bobolino
                      Rider
                      • 2010
                      • 392

                      #11
                      Najlepiej pompować koła helem, wtedy auto robi się lżejsze i spada spalanie. Jedynie w zakrętach jest trochę słabszy docisk :wink:

                      Komentarz

                      • lukasz3112
                        RS
                        • 2008
                        • 3607

                        #12
                        bo generalnie pompowanie kół azotem to ściema i tyle. tak jak napisał rufus295, mamy go blisko 80% w powietrzu. A wiadomo że czystym azotem oni nie pompują. Jak od zawsze zwykłym kompresorkiem i przez cały okres zimowy lub jesienny nic nie dopompowywuję.
                        Opel Vectra 1.6 16V --> Skoda Octavia I 1.9 TDI ALH+ --> Skoda Octavia I 1.9 TDI ASZ+ --> Ford Mondeo ST220 3.0V6 --> Skoda Octavia II 2.0 TDI BKD -->Vectra C OPC 2.8T -->Mitsubishi Lancer X 2.0DI-D --> Skoda Octavia 2 FL -->Renault Laguna III GT 2.0dci-->obecnie Toyota Auris IIFL Hybrid i Ford Focus MK3

                        Komentarz

                        • bobolino
                          Rider
                          • 2010
                          • 392

                          #13
                          Aby napompować koła czystym azotem, to opona musiałaby być na takim "wsysie", żeby tam była próżnia. Czyli najpierw należałoby wyssać powietrze i dopiero wtedy wpompować czysty azot. Tak robią w bolidach F1 i w samolotach. Inaczej to mija się z celem.

                          Komentarz

                          • tomekc
                            Ambiente
                            • 2009
                            • 128

                            #14
                            Zamieszczone przez bobolino
                            samolotach
                            nie słyszałem. może kolega podać źródło?
                            Tam gdzie się stykałem z dużym lotnictwem wszędzie opony były pompowane powietrzem.

                            Komentarz

                            • bobolino
                              Rider
                              • 2010
                              • 392

                              #15
                              Piszę to, co wyczytałem na lotniczych forach dyskusyjnych i brzmi to logicznie.
                              Opony samolotu startującego, czy lądującego np. w Afryce rozgrzewają się do wyższych temperatur, niż temperatura otoczenia. Następnie te opony (a raczej gaz w nich się znajdujący), na wysokości przelotowej są narażone na temperatury -50*C, a potem znowu schodzenie samolotu z -50 do +40, do tego tarcie opon przy lądowaniu i masz różnicę temperatur ponad 100*C. W samolotach wojskowych zejście z paru kilometrów do zera może w extremalnych przypadkach trwac parę minut. Dlatego pompują koła azotem, który pod pływem temperatury nie zmienia swojej objętości i nie "męczy" opony.
                              Zresztą o innych zaletach azotu możesz poczytac np. pod tym linkiem:

                              Komentarz

                              • tomekc
                                Ambiente
                                • 2009
                                • 128

                                #16
                                Zamieszczone przez bobolino
                                azotem, który pod pływem temperatury nie zmienia swojej objętości
                                ciekawe.
                                co prawda politechnikę kończyłem dosyć dawno, ale nie przypominam sobie żeby którykolwiek z profesorów mówił że azotu nie obejmuje prawo Charlesa. Możesz zresztą sprawdzić sobie w wolframalpha zmiany ciśnienia w gazach rzeczywistych przy zmianie temperatury(podpowiadam- zgadza się do 4 miejsca po przecinku powietrze/azot). Czyli różnica jest pomijanie mała,o ile jest w ogóle.

                                już lepszy byłby argument o zawartości wilgoci i tlenu w powietrzu. Chociaż ostatnio zmieniałem oponę zapasową w starym samochodzie- siedziała na obręczy 15 lat, oczywiście pompowana powietrzem i korozji felgi nie było.

                                co do wątku z airliners.net - cóż, może na zachodzie jest jakoś inaczej, ale u nas się nie spotkałem z tym. owszem, kompresor jest specjalny- ma układ osuszający i odolejający, ale zdecydowanie nie pompuje kół azotem.

                                Komentarz

                                • bobolino
                                  Rider
                                  • 2010
                                  • 392

                                  #17
                                  Zamieszczone przez tomekc
                                  co prawda politechnikę kończyłem dosyć dawno, ale nie przypominam sobie żeby którykolwiek z profesorów mówił że azotu nie obejmuje prawo Charlesa. Możesz zresztą sprawdzić sobie w wolframalpha zmiany ciśnienia w gazach rzeczywistych przy zmianie temperatury(podpowiadam- zgadza się do 4 miejsca po przecinku powietrze/azot). Czyli różnica jest pomijanie mała,o ile jest w ogóle.
                                  Nie no, słuchaj, ja akurat kończyłem inny kierunek studiów, więc tutaj nie zamierzam wdawać się w głębsze dyskusje nt rozszerzalności gazów rzeczywistych (cokolwiek to znaczy). Pewnie masz rację.
                                  Natomiast napisałem, że pompuje się koła bolidów oraz koła samolotów azotem (nie wiem, czy rzeczywistym) i na mój mały rozumek ma to na celu ograniczenie zmian ciśnienia w oponie pod wpływem temperatury - takie duże uproszczenie z mojej strony, nie wnikając w szczegóły, a opierając się na tym, co wyczytałem w internecie.

                                  Jeżeli jest inaczej niż myślę, to proszę, napisz w jakim GŁÓWNYM celu pompują te koła azotem? Strzelam, że w takim, że azot jest gęstszy od powietrza i jest mniejsze ryzyko "ucieczki" gazu z opony (?)

                                  Komentarz

                                  • idas
                                    Elegance
                                    • 2006
                                    • 828

                                    #18
                                    Jaki wplyw na pomiar cisnienia w kolach, ma cisnienie zewnetrzne, wilgotnosc itp.?
                                    VW Golf VI 1.4TSI 122KM Highline
                                    VW Passat B8 2.0TDI 190KM Highline

                                    Komentarz

                                    • bobolino
                                      Rider
                                      • 2010
                                      • 392

                                      #19
                                      Nie ma żadnego wpływu.

                                      Komentarz

                                      • Sebastian_M26
                                        RS
                                        S_OCP Member
                                        • 2005
                                        • 1823
                                        • Superb II (3T4)

                                        #20
                                        Mierzymy ciśnienie na zimno, po paru godzinach postoju. Nie może też świecić słońce z jednej strony bo zwiększy tam ciśnienie. Wystarczy tani miernik z atestem Urzędu Miar za 12-15zł.
                                        Seria 188KM/270Nm na 95RON

                                        Komentarz

                                        • seba210
                                          Ambiente
                                          • 2011
                                          • 233

                                          #21
                                          Re: Ćiśnienie w oponach - wg mnie sporny temat

                                          Zamieszczone przez gruto
                                          poczytałem i okazało sie że prym wiodą cisnieniomierze Flaig , jedne z najlepszych na świecie. Poszperałem i za psie pieniążki kupiłem nowy (50 zł) , a u geringów 70 € Foto
                                          Możesz podzielić się informacją gdzie kupiłeś?
                                          Moja 4x4 FL'ka

                                          Komentarz

                                          • ruwado
                                            RS
                                            • 2009
                                            • 14885
                                            • Octavia IV (NX3)

                                            #22
                                            A ja się bawię w azoty itp. Normalnie pompuję, sprawdzam co jakiś czas. Tylko zawsze pilnuję, żeby pompowanie było naprawdę na zimnych oponach!
                                            pozdrawiam - Darek

                                            Komentarz

                                            • TomekRs
                                              RS
                                              • 2011
                                              • 1670

                                              #23
                                              ja od wymiany pompuje azotem i do wymiany nastepnej mam spokoj. Kiedys nawet sie pytalem co zrobic jakby zeszlo bo nigdy nie mialem takiej sytuacji (na szczescie!) i nie wiedzialem czy mozna pompowac powietrzem jak ma sie azot czy nie. Niby kosztuje wiecej, bo jak pierwszy raz to wchodzilo to chyba ok 2zl za kolo, teraz juz 5zl za kolo wiec przebitka ladna, ale sadze, ze warto.

                                              Komentarz

                                              • kytutr
                                                Rider
                                                • 2011
                                                • 327

                                                #24
                                                Można azotem, można i tak:

                                                korespondent zagraniczny Kytutr / Bydlątko w kolorze Red Corrida

                                                Komentarz

                                                • bobolino
                                                  Rider
                                                  • 2010
                                                  • 392

                                                  #25
                                                  Zamieszczone przez kytutr
                                                  Można azotem, można i tak:
                                                  Oczywiście, że można :-)
                                                  Ja czekam na odpowiedź tego kolegi, który to uniwersytety pokończył i mam nadzieję, że odpisze, dlaczego ci głupi ludzie pompują koła azotem.

                                                  Komentarz

                                                  Pracuję...